Niet in, maar vóór de klas!

Geplaatst op 18-06-2018   |   Door Marlies Schamper
social return

Sinds eind vorig jaar doe ik vanuit soul:made een opdracht bij gemeente Rotterdam. En een opdracht bij een overheidsinstelling betekent automatisch ook een Social Return verplichting.

 

Social Return. Toen ik ervoor het eerst van hoorde was ik er eigenlijk niet mee bekend. Na wat uitleg werd het principe me al vrij snel duidelijk. Je mag een mooie opdracht doen bij een overheidsinstelling en in ruil daarvoor doe je iets terug voor de maatschappij. Een goed principe. Dat moet lukken dacht ik!

 

Al vrij snel had ik een leuk gesprek met iemand binnen de gemeente over de mogelijkheden om onze Social Return verplichting in te vullen. Hij vertelde me over ‘Move Your Skills’, een initiatief van de Rabobank en Albeda college Rotterdam. “Dat wordt um” dacht ik, een dagje voor de klas én mijn kennis delen met studenten. Weer eens wat anders dan een presentatie aan een Management Team. Zo gezegd, zo gedaan..

 

Deze week was het zover, ik had me goed voorbereid en vertrok vol goede moed richting Rotterdam, ik had er zin in! Onderweg bedacht ik me hoe de dag zou verlopen en hoe ik zelf was als student. Op dat moment bedacht ik ook het scenario dat de leerlingen er misschien aanzienlijk minder zin in zouden hebben als ikzelf. Het was een warme dag, anderhalf uur luisteren naar iemand die al zijn of haar kennis in die beperkte goed bedoelde tijd over de bühne gooit. En bovendien was het ook nog eens verplicht voor de leerlingen (en dan weet je het wel.. verplicht riep bij mij als student al bij voorbaat weerstand op). Nou mooi, maar dat gaat mij dus niet gebeuren. Ik kan dit en veel belangrijker, ik vind dit leuk! Want wanneer krijg je de kans om je kennis en ervaring te delen met anderen die nog in de schoolbanken zitten en er dus waarschijnlijk ook echt van willen leren? Dat moet lukken.

 

Juist. En dat lukte zeker. Het ging verbazingwekkend goed zelfs! Ik heb de leerlingen meegenomen in de wereld van Merken en vooral ook hoe het hoofd van ons als mens werkt, om dit vervolgens door te vertalen naar hoe je dit hoofd dan kunt beïnvloeden. In dit geval ging die beïnvloeding om iets heel praktisch: hoe creëer je bewustwording op privacy- en informatieveiligheidsvlak. En het resultaat? De leerlingen waren geïnteresseerd, vonden het leuk en gingen zelfs actief aan de slag met de casus die ik voor ze had voorbereid. Dit leverde een hoop goede en creatieve ideeën op die ze enthousiast presenteerden.

 

En het leukste van allemaal, ik kreeg zelf ook, sinds lang, weer een rapportcijfer. Een 8. Daar kan ik dus mee thuis komen en een wijntje op drinken. Missie geslaagd :)!




‹ Terug naar overzicht